Formand Steen Lund Andersen beretter om snerydning i vores forening:
Regler for snerydning er fastsat i lovbekendtgørelse nr. 1103 af 16 september 2010, der i øvrigt nemt kan googles. Heraf følger, at kommunen fastsætter sine procedurer og prioriteter i samarbejde med politiet. Kommunen inddeler sine veje i kategorier efter skønnet vigtighed. Det korte af det lange er, at vi er et lavprioriteret område, bortset fra boligvej 1 op mod børnehaven, der ryddes rimeligt.
Dette betyder i følge loven så, at grundejerne selv har pligten til rydning og saltning af fortove og vej 10 meter fra skel.
Bestyrelsen har indgået en aftale om saltning og rydning med et lokalt firma, men det skal understreges, at rydning og/eller saltning kun kan iværksættes ved akut og stort behov og kun af bestyrelsen selv. Iværksættelse vil kun ske, hvis det skønnes, at medlemmerne vil få meget svært ved at klare det selv, som eksempel i november 2015, hvor der var voldsomt snefald og umulig kørsel på vejene. Den daværende leverandør blev aktiveret, men udeblev. Der er selvfølgelig skiftet leverandør siden. Aftalen har til dato ikke været aktiveret.